En ny norsk studie antyder en sammenheng mellom inntak av melkeprodukter som er tilsatt probiotika (”snille” tarmbakterier) og redusert risiko for svangerskapsforgiftning.
Svangerskapsforgiftning er ikke noe forgiftning i klassisk forstand, men er et sykdomsbilde som blant annet er kjennetegnet av forhøyet blodtrykk, proteiner i urinen og væskeopphopning i kroppen. Ofte er fosterveksten redusert og tilførselen av næringsstoffer og oksygen til fosteret er truet.
Svangerskapsforgiftning rammer omtrent 5 prosent av gravide, og rammer særlig dem som er gravide for første gang.
I
Den norske mor og barn-undersøkelsen er det gjort flere funn med hensyn til hva som kan øke eller redusere risikoen for svangerskapsforgiftning. Senest ble det påvist en sammenheng mellom inntak av melkeprodukter tilsatt probiotika og sykdommen(1). Det viste seg at de som inntok slike produkter daglig hadde 40 % mindre risiko for å få svangerskapsdiabetes, mens de som inntok slike produkter noe sjeldnere, men minst en gang per uke, hadde 25 % mindre risiko enn de som sjelden eller aldri inntok slike produkter. Denne undersøkelsen er en observasjonsstudie, noe som gjør at det er mulig at andre faktorer som er forbundet inntak av probiotika kan forklare deler av funnene. (Det er imidlertid justert for de vanligste av disse ”forstyrrende” faktorene i denne studien.) Det ble ikke skilt på ulike typer probiotika i denne studien. Videre forskning trengs for å vurdere om noen typer probiotika gir bedre effekter enn andre.
Det er uklart hvordan probiotika eventuelt kan forebygge svangerskapsforgiftning, men forfatterne antar at en reduksjon i betennelse er en avgjørende mekanisme.
Referanse
1) Anne Lise Brantsæter mfl., «Intake of probiotic food and risk of preeclampsia in primiparous women: "The Norwegian mother and child cohort study", American Journal of Epidemiology 174, nr. 7 (oktober 1, 2011): 807-815.