Ost inneholder mye mettet fett og mye fett totalt sett. I følge teorien om at mettet fett fører til hjerte-karsykdom kunne man forvente at et høyt inntak av ost forverrer risikofaktorer som har med slik sykdom å gjøre. En nylig publisert norsk studie antyder imidlertid det motsatte.
I flere tiår har man gjort forsøk for å belyse om de som spiser mindre mettet fett enn andre har mindre risko for hjerte-karsykdom. Resultatene fra studier der man tester ut dette i såkalte randomiserte, kontrollerte studier har ikke vist at man lever lengre om man spiser mindre mettet fett. Det har snarere holdepunkter for at mat som er rikt på fett, inkludert mettet fett, gir lavere risiko for hjerte-karsykdom og andre sykdommer som også er relatert til såkalt metabolsk syndrom. Dette er også tilfelle i nevnte studie som du finner nærmere omtale av i Dagens medisin:
http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2011/09/17/hyppig-osteinntak-redusere/index.xml