4M Klinikken
Vi samarbeider med 4M-klinikken. 4M har overvekt, diabetes, PCOS og andre kostholdsrelaterte lidelser som sine spesialfelt. 4M har felles resepsjon med Balderklinikken.





Mer støtte til lavkarbohydratkosthold

I en nylig publisert studie som sammenlignet et tradisjonelt lavkalorikosthold med et "spis-så-mye-du-vil-lavkarbohydratkosthold", var vekttapet like stort på begge diettene. Risikofaktorer for hjerte- og karsykdom bedret seg mest på lavkarbohydratdietten.
fett
Fett i kosten har fått mye urettmessig negativ omtale

Detaljene i studien finner du her: www.annals.org/content/153/3/147.abstract

 

Her finner du en kommentar til studien:  well.blogs.nytimes.com/2010/08/13/an-updated-guide-for-low-carb-dieters/http://well.blogs.nytimes.com/2010/08/13/an-updated-guide-for-low-carb-dieters/?ref=health

 

Denne studien føyer seg inn i rekken av studier som har blitt gjennomført de siste årene som viser at lavkarbohydratdietter bedrer risikofaktorer for hjerte- og karsykdom og gir lik eller større vektreduksjon enn dietter med høyere karbohydratinnhold. I flere av disse studiene har lavkarbohydratgruppen ikke fått råd om redusere på kaloriinntaket, mens gruppen som inntok dietten med større andel karbohydrater skulle redusere kaloriinntaket. Med andre ord: mer sultfølelse og større risiko for hjerte- og karsykdom når man forsøker å gå ned i vekt uten å redusere på karbohydratene. 

 

Denne studien føyer seg også inn i rekken av studier som viser at et høyt inntak av mettet fett ikke gir økt risiko for hjerte- og karsykdom (http://www.bmj.com/cgi/content/full/322/7289/757 Se studiene der reduksjon i mettet fett var den eneste intervensjonen.)

Tirsdag 2. februar, 2010
 
Tilbake